12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت

بهبود-طراحی-وب-سایت-karooweb.ir.png

12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت

در این مقاله به 12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت اشاره میکنیم. اما قبل از هر چیز برای دانستن این که سایت شما سایتی مناسب و خوب می باشد،از خود این سوال ها را بپرسید:

1-آیا کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما،پس از ورود به سایت، درعرض چند ثانیه می توانند بفهمند که در حرفه و شرکت شما چه کارهایی انجام میگیرد؟

2- نرخ پرش در سایتتان چگونه است؟ آیا نرخ پرش پایینی دارید؟

3- آیا طراحی سایت و طرح قیمت گذاری محصولات شما قابل درک است؟

4- آیا کاربران در صورت نیاز میتوانند به راحتی به صفحه وبلاگ حرکت کنند؟

اگر پاسخ شما به سوالاتی که در بالا مطرح شد ((نه)) می باشد؛پس مطمئن باشید سایت شما به طراحی مناسب تر و بهبود سازی اختیاج دارد .

یک وب سایت موفق هم دارای محتوا با کارایی بالا می باشد و هم دارای تجربه کاربری استثنایی می باشد. برای رسیدن به چنین سایتی، انتخاب طراح سایت بسیار مهم است. طراح سایت باید فردی باشد که به تجربه کاربری و عملکرد وب سایت شما کمک کند و به تولید محتوای مناسب و حرفه ای برای سایت شما بپردازد.

سایتی که شما طراحی میکنید برای استفاده کاربر می باشد. چتر تجربه ی کاربر سایت، عوامل و تجربیات مثبت ومنفی زیادی را در زیر خود دارد. درک همه ی عواملی که در زیر این چتر می باشد و همچنین پی بردن به تمام عواملی که باید با آن برخورد کرد، می تواند چالش بر انگیز باشد.

با توجه به توضیحات قسمت بالا مهم ترین سوالی که در ذهن شما پیش می آید این است که برای شروع به بهبود سازی وب سایت باید چه چیز هایی بدانیم وچه اقداماتی انجام دهیم؟

برای پاسخ به این سوال در این مقاله به 12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت اشاره می کنیم.

با در نظر گرفتن و رعایت این نکات می توانید مطمئن شوید که سایت شما به روش درستی طراحی و بهبود سازی می شود.

وبا انجام این عملیات بهبود سازی، نه تنها تعداد کاربران و مشتریان سایت شما کاهش نمی یابند بلکه افزایش هم پیدا می کنند. در قسمت پایین به توضیح هر کدام از این موارد می پردازیم:

درسترسی سریع به مطالب

12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت:

1- ایجاد یک برنامه ریزی مناسب و دقیق:

اولین قدم پس از پی بردن به این مسئله، که سایت شما به بهبودسازی نیاز دارد، برگشتن به عقب و انجام یک برنامه ریزی مناسب برای پیش بردن کار شما می باشد. برای انجام یک برنامه ریزی درست؛ خود را جای کاربر سایت بگذارید و اولین باری که کاربر وارد سایت شما می شود تا لحظه ای که مشتری سایت شما می شود را تصور کنید. حال به این موضوع فکر کنید که شما به عنوان یک کاربر سایت دوست دارید برای اولین باری که وارد یک سایت می شوید چه چیزی را مشاهده کنید. در واقع مشتری و کاربر سایت همانند یک مسافر می باشد که در داخل سایت شما به سفر می پردازد. بنابراین لذت بردن و جذابیت سایت شما برای کاربر بسیار مهم است.

همچنین برای یک برنامه ریزی دقیق تر می توانید به جمع آوری اطلاعات و داده ها بپردازید. در صورتی که جمع آوری اطلاعات و داده ها برای شما مشکل است و نیز فاقد CRM هستید، که تحقیق و جمع آوری اطلاعات را در مواردی که می خواهید برای شما آسان کند، می توانید به روش های دیگر مانند: مصاحبه با کاربران و مشتریان بپردازید و یا با ایجاد برگه های پرسش و پاسخ و دادن آن به مشتریان اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید.هر چه تعداد افراد بیشتر باشد می توانید به اطلاعات بهتری برسید. با کمک این اطلاعات می توانید در انجام طراحی سایت خود تمام افکار،اهداف،نقاط قوت و فرصت ها را پیاد سازی و اجرا کنید.

2- بهینه سازی موبایل:

حدود 80 درصد از افراد با استفاده از موبایل وارد سایت شما می شوند.پس بسیار مهم است که سایت شما بگونه ای باشد که در صفحه نمایش موبایل کاربران و مشتریان را اذیت نکند و باسایتتان با سرعت مناسب بار گذاری شود. در غیر اینصورت این عامل باعث از دست دادن اکثر مشتریانتان می شود.

گوگل در این باره می گوید:حدود 61 درصد از کاربران وقتی یک سایت را انتخاب می کنند و وارد آن سایت می شوند؛در صورت پیش آمدن مشکل در بارگذاری سایت یا نمایش نامناسب صفحات سایت از انتخاب آن سایت منصرف میشوند و 40 درصد از این افراد سایتی که رقیب این سایت می باشد را انتخاب می کنند.

پس بهینه سازی موبایل برای از دست ندادن مشتریان بسیار امری ضروری می باشد.

3-کاهش عوامل حواس پرتی:

طراحی و قرار دادن برخی از عوامل در داخل سایت نه تنها مفید نمی باشد بلکه باعث می شود که ارزش سایت ، محتوا و آن پیامی را که می خواهید به مخاطب انتقال دهید، کاهش پیدا کند.

درواقع شما باید بدانید و دقیقا  مشخص کنید که مخاطبان شما می خواهند چه اطلاعاتی را در صفحه ای که مشاهده میکنند به دست آورند و باتوجه به این موضوع نباید در داخل سایت از طراحی و عواملی استفاده کرد که باعث حواس پرتی و لطمه به محتوا و صفحه مورد نظر شود. در قسمت پایین به چندین مورد از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

1-استفاده از رنگ ها، سبک ها و اندازه مختلف فونت ها به نوبه خود باعث سردرگمی و حواس پرتی افراد میشود.

2- قرار دادن تعداد زیادی تبلیغات و انیمیشن های پیچیده، باعث حواس پرتی کاربر و ترک شدن سایت توسط او می شود.

3- از استفاده ی آیکون ها یا دکمه هایی که هر کدام دارای انیمیشن خاص خود هستند و باعث خستگی و حواس پرتی کاربران میشوند، خود داری کنید.

بطور کلی شما باید با توجه به آن که می خواهید توجه کاربر و خواننده به کجا جذب شود، بطور درست عمل کنید و از عواملی که کاربران را از موضوع و هدف اصلی دور میکند خود داری کنید.

4-امکان اثبات اجتماعی:

بسیاری از افراد وقتی در داخل یک سایت به خرید کردن می پردازند به احتمال بسیار زیاد به سمت محصولاتی می روند، که تعدادی افراد از آن استفاده کرده باشندو همچنین رضایت و نظر خود را در مورد آن نوشته باشند و یا دارای 4تا5 ستاره (علامتی برای نشان دادن رضایت مشتری ،که به احتمال زیاد در بسیاری از اپلیکشن ها و یا سایت ها دیده اید) از طرف مشتریان باشند.

در واقع همه ما با دیدن و بررسی این عوامل به محصول اعتماد بیشتری میکنیم و با اطمینان بیشتر از کار آمدی محصول به خرید می پردازیم. بطور کلی مشتریان با دیدن گواهی های مثبت و تاثیر گذاردر مورد وب سایت ، خدمات و یا محصولات شما، از طرف مشتریان و کاربران دیگر، به احتمال 58 درصد بیشتر به خرید محصول یا استفاده از خدمات شما میپردازند.

پس از فهمیدن منظور کلی از اثبات اجتماعی، حال به این سوال می رسیم که این گواهی ها را چگونه در سایت خود اجرا کنیم تا اعتماد بیشتر مشتریان را جذب کند؟

چند نوع استراتژی است که می توانید از آن ها استفاده کنید . اما ابتدا باید بدانید گواهی متنی از مشتریان می خواهید یا گواهی ویدیوئی.

در بسیاری از موارد گواهی و توصیفات ویدیوئی برتر از توصیفات متنی می باشد و دلیل این برتری این است که در توصیفات ویدیوئی می توانید بصورت طولانی مدت توجه کاربران و مشتریانتان را جذب کنید. برای مثال در مورد این نوع گواهی میتوان به شرکت نرم افزاری اتوماسیون ایمیل و بازاریابی Upland Adestre در بریتانیا اشاره کرد. این شرکت دارای صفحه ای مربوط به گواهی می باشد و در داخل این صفحه 4 ویدیو قرار داده است که این ویدیو ها هر کدام دارای یک توضیح ویک سر صفحه می باشند.که این توضیحات و سرصفحه ها باعث می شوند، کاربران قبل از گوش دادن به گواهی ویدیوئی، دارای ذهنیتی از موضوع بحث باشند. مشتری با نگاه کردن و گوش دادن به ویدیو هایی از صحبت کردن و توصیف مشتریان دیگر از محصول احساس می کند که خودش با مشتری صحبت می کند و اینگونه به محصول اعتماد بیشتری پیدا می کند.

در صورت مجهز نبودن سایت شما به توصیفات و گواهی های ویدیوئی، می توانید از یک صفحه برای توضیح دادن جزئیات کار خود، و تمام کارها و محصولاتی که به مشتریان خود ارائه داده اید به توضیح بپردازید.برای مثال از این نوع گواهی می توان به شرکت Zenefit اشاره کرد . این شرکت برای جذب اعتماد مشتری آمده و هر کارت را با تصویری از اعضای شرکت طراحی کرده است . دربالای تمامی صفحاتی که به توصیف خود پرداخته اند، یک فیلتر طراحی کرده اند تا کاربران و مشتریان سایت بطور راحت تر بتوانند به محصولات و موضوعاتی که دنبال آن هستند دسترسی پیدا کنند.

بطور کلی در سایت های متنی باید بسیار دقیق عمل کرد و از گواهی های الکی خود داری کرد برای مثال : در بعضی از سایت ها می آیند و از یک توصیف متنی همرا با یک اسم استفاده می کنندکه این کار اشتباه است و اعتماد به این سایت برای مشتریان سخت می باشد . شما می توانید برای این کار از عکس افراد و نام هر کدام از اعضا مانند شرکتی که در بالا اشاره کردیم ، استفاده کنید و به توضیح دقیق مشخصات و عملکرد شرکت بپردازید و اینگونه باعث اعتماد مشتری شوید.

5- به بازدید کنندگان اجازه حرکت در صفحه اصلی را بدهید:

شما می توانید در صفه اصلی، اطلاعات و قسمت های مختلفی طراحی و قرار دهید. برای این کار شما می توانید صفحه را به 3 تا 5 بخش تقسیم کنید. این بخش ها باید بگونه ای باشند که به هدایت کاربران جدید و ارائه قسمت های کلیدی و اصلی سایت کمک کند.

این بخش می تواند شامل چه قسمت های حیاتی باشد؟

1- گزارش ارزش

2- نمای کلی خدمات

3- ویدیو معرفی

4- گواهینامه ها

5- مشخصات محصول

6- درباره ی شرکت

7- مطالعات موردی و موفقیت های کاری شما

6-فراخوانی برای اقدام را اجرا کنید:

با ورود مشتریان به سایت، شما می توانید با استفاده از طرح هایی آنها را به قسمت های مختلف سایت هدایت کنید. با انجام این کار،مشتریان و کاربران مجبور نمی شوند در قسمت های مختلف به دنبال یافتن اطلاعاتی که می خواهند، باشند.

مثلا می توانید درتمام صفحات قسمت تماس با ما را قرار دهید تا هنگاه جستجو در صفحات، مشتریان به راحتی بتوانندبا شما برای خرید محصول ارتباط برقرار کنندو یا در سایت های آموزشی، با قرار دادن راهنما و مرجع هایی مربوط به آموزش ، کاربران را به آن صفحات هدایت کنید .

7- استفاده از تصاویر مناسب در سایت:

استفاده از تصاویر نامربوط و کلیشه ای، در سایت، باعث کاسته شدن ارزش سایتتان می شود. سعی کنید در سایت خود زیاد از عکس های غیر طبیعی استفاده نکنید. درواقع استفاده از تصاویر واقعی و مربوط به سایت، اعتبار برند و سایتتان را افزایش می دهد مثلا : قرار دادن عکس از اعضای شرکت در هنگام انجام کار

8- یک تجربه ی انتخاب خود ایجاد کنید:

منظور از این نکته، ایجاد ابزار هایی است که به انتخاب مناسب کاربران در داخل سایت کمک کنند. این کار برای مشتریان بسیار خوشایند می باشد. به این نوع ابزار ها، ابزارهای خود انتخابی می گویند.این ابزار ها با پرسیدن یک سری سوال، از کاربر  نتایجی را از جواب آن ها جمع آوری میکنند و با توجه به این نتایج،به کمک مشتری برای انتخاب هر آنچه که میخواهند می آید.

برای مثال: در سایت آمازون،از ابزار انتخابگر توصیه ی محصول،استفاده شده است. وقتی مشتری شروع به بالا و پایین زدن هر چیزی که در صفحه نشان داده است، می کند،ابزار انتخابگر توصیه ی محصول فورا شروع بکار می کند و سایر محصولات مرتبط را نشان می دهد و باعث می شود که مشتری را به آنچه که می خواهد نزدیک کند.

9- ناوبری سازمان یافته:

هیچ چیز برای یک کاربر وب سایت بدتر از سایتی با رابط ناوبری سردرگم کننده و گیج کننده نیست. استفاده از مواردی مانند:  متن های سردرگم کننده و گیج کننده ،طراحی ضعیف ، استفاده زیاد از ناوبری و سازماندهی نامناسب باعث می شود مشتریان در هنگام پیداکردن آنچه که می خواهند، سردرگم شوند و در نتیجه نتوانند آن را پیدا کنند.

اولین گزینه برای بهبود ناوبری سایت این است که خودتان از این موضوع که مشتریان و کاربران سایتتان به راحتی می توانند آنچه را که می خواهند پیدا کنند، مطمئن شوید. استفاده از سازماندهی و ناوبری مناسب باعث می شود کاربر به راحتی در سایت شما حرکت کند و در مدت زمان کمی و بدون خستگی از تمام صفحات و اطلاعات سایتتان دیدن نماید.

10- آزمایش و تست انجام دهید و تکرار کنید:

وب سایت دارای صفحات و قسمت های مختلفی می باشد به همین دلیل همیشه جایی برای پیشرفت دادنش وجود دارد. وب سایت قطعه ای بسیار مهم از شرکت و کسب و کار شما می باشدکه شما را به تمام مردم دنیا معرفی میکند. این قطعه بسیار مهم همیشه باید در حال تکامل و پیشرفت باشدو بصورت یکسان و ثابت برای همیشه باقی نماند و اینگونه پیشرفت و تکامل کسب و کار شما را نیز نشان می دهد.سخت ترین عمل در این قسمت پی بردن این می باشد که انجام چه عملیات و راه حل هایی برای بهبود سایت شما مفید است و باعث پیشرفت سایتتان می شود؟ زیرا در برخی موارد بدلیل عملکرد نادرست ، نه تنها سایتتان پیشرفت نمی کند بلکه باعث از دست دادن مشتریانتان نیز می شود.

در این مواقع است که استفاده از تست های A/B شروع می شود. همه ما میدانیم با هر آزمایش و تجربه ای اطلاعات و داده های مختلفی به دست می آید. در این آزمایشات و تست ها نیز اطلاعات و داده های زیادی بدست می آید و علاوه بر آن علت تعامل بیشتر و یا کمتر کاربران با صفحات را مشخص می کند. شما با نظارت های دقیق و مکرر از این تست ها به چگونگی عملکرد سایت پی می برید و در صورت وجود ضعف و خطا در سایت آن را رفع می کنید.

با گرفتن دو نوع تست A/B از یک صفحه، می تواند به شما نشان که چه نقاطی برای مشتریان ایجاد مشکل میکند و یا چه نقاطی بیشتر مورد پسند کاربران می باشند . بنابراین اگر نمی دانید برای بهبود سایت چه قسمت هایی را باید تغییر یا پیشرفت دهید می توانید به کمک ابزار هایی به ایجاد تست A/B و یاحتی تست چند متغییر بپردازید بعنوان مثال برای تست A/B میتوان به ابزارهای:A/B Tasty , Omniconvert , VWO اشاره نمود.

11- پیدا کردن قیمت محصولات را برای مشتریان خود آسان کنید:

تصور کنید یک کاربر می خواهد یک محصول را در داخل یک سایت خریداری کند اما زمانی که اقدام به خرید میکند و به صفحه یا قسمت قیمت گذاری می رود با موضوعاتی نا خوشایند مواجه می شود مثلا : نداشتن قیمت محصول بطور کلی ،یا نوشته اند برای قیمت تماس بگیرید و… این عامل باعث میشود مشتری از سایت خسته شود و احساس کند وقت خود را در آنجا هدر میدهد و بجایی نمی رسد بنابراین سایت را ترک میکند. می دانید با این اقدام چندین مشتری بالقوه را از دست می دهید؟

شما می توانید با درج قیمت زیر محصولات و یا ایجاد یک جدول قیمت گذاری و نوشتن قیمت محصولات در آن از این موضوع جلو گیری کنید.

12- از فضای سفید به درستی در سایت استفاده کنید:

ترسی از فضای سفید نداشته باشید. فضای سفید اگه به درستی استفاده شود باعث ایجاد موارد مناسب در سایت شما می شود مثلا : می تواند برای نشان دادن قسمت ها مختلف و مجزا از آن استفاده کنید و یا با فاصله کم تر تعیین کنید که این موضوعات و عناصرها به یکدیگر ربط دارند و همچنین باعث هدایت چشم کاربر می شود به این شکل که کاربر با توجه به فضای سفید می داند که هر موضوع یا بخش از کجا شروع می شود و تا کجا ادامه پیدا می کند.

جمع بندی:

برای بهبود سایت خود میتوانید این 12 نکته ضروری برای بهبود طراحی وب سایت را پیاده سازی و عملی کنید . با استفاده از این عوامل می توانید به سایتی با جذابیت بیشتر و از نظر مشتریان کاربر پسند تر دست یابید و به موفقیت بیشتر در کار خود برسید .

امیدوارم که نکات گفته شده مورد پسند شما باشد و به بهبود سایتتانبا هر نوعی( بدون کد نویسی،سایت اختصاصی) کمک کند.

 

 

 

اشتراک گذاری

Related Posts

مقالات اخیر

ما را دنبال کنید

دسته بندی <ها>

Instagram